ویژگی‌های ورزش مناسب برای لاغری و تناسب اندام


بدنسازی

ورزش مناسب برای لاغری باید به گونه ای باشد که سوخت وساز بدن شما را بالا ببرد. به طور کلی همه رشته های ورزشی با بالا بردن متابولیسم بدن و حفظ عضلات و عضله سازی می‌توانند به فرآیند لاغری و تناسب اندام کمک کنند. اما میزان تاثیر آنها با توجه به شدت و نوع تمرینات متفاوت است. همچنین تداوم داشتن در ورزش بسیار مهم است پس بهتره ورزشی را انتخاب کنید که بتوانید همیشه آن را انجام دهید.

در این مقاله به برخی از مهم ترین عوامل برای انتخاب ورزش مناسب لاغری اشاره کرده‌ایم.

مفرح بودن ورزش:

برنامه ورزشی شما باید لذت‌بخش باشد تا بتواند نیاز شما را به تفریح تامین نماید. شما را در تنظیم هیجانی موفق سازد. و در نهایت برای شما به یک عادت تبدیل شود و تا انتهای عمر همراه شما باشد. بر این اساس به صورت جدی توصیه می‌نماییم هر نوع ورزش انتخابی را حداقل در سه ماه اول کاملاً به صورت تفریحی و بدون فشار و با لذت کامل انجام دهید. برای مثال اگر ورزش انتخابی شما “دویدن” در پارک است ماه‌های اول فقط در پارک قدم بزنید و از مناظر آن لذت ببرید. اصرار برای دویدن و عرق کردن و فشار آوردن به جسم شما را ناخوداگاه از ادامه این مسیر باز می‌دارد.

در دسترس بودن:

لازمه اجرایی بودن برنامه ورزشی در دسترس بودن امکانات و فضای ورزشی است. اگر قصد دارید به یک باشگاه ورزشی خاص بروید که فاصله ی زیادی تا منزل و محل کار شما دارد، احتمال موفقیت شما برای ادامه دادن آن در طول عمر کاهش می‌یابد. اين روزها با باب شدن كلاس‌هاي آنلاين، خيلي راحت در منزل هم مي‌توانيد ورزش كنيد.

همراه با پرداخت هزینه ی منطقی:

 پرداخت هزینه برای فعالیت ورزشی تعهد شما را برای انجام آن افزایش می‌دهد. اما این هزینه باید منطقی بوده و استمرار پرداخت آن تا انتهای عمر به شما فشار جدی وارد ننماید.

ورزش و لاغری

عدم نیاز به تصمیم گیری در طول فعالیت ورزشی:

 اگر فعالیت ورزشی شما با نیاز به تصمیم گیری‌های متعدد همراه باشد ممکن است استمرار اجرای آن برای شما سخت شود. برای مثال رفتن به باشگاه بدنسازی بدون داشتن برنامه و یا یک مربی ناظر، شما را وادار به تصمیم گیری‌های متعدد می‌نماید. مثلا مجبورید تصمیم بگیرید امروز از چه دستگاهی استفاده کنم، با چه قدرتی، دستگاه  بعدی چه باشد یا تا چه ساعتی در باشگاه بمانم. وجود یک برنامه‌ی ثابت و معین به استمرار ورزش کردن کمک می‌نماید.

وجود برنامه‌ی ثابت روزانه برای ورزش:

هر چقدر فعالیت ورزشی شما در یک زمان مشخص و به صورت یک برنامه ثابت روزانه اجرا شود؛ احتمال استمرار آن در طول عمر بیشتر خواهد بود. برای مثال افرادی که هر روز ساعت خاصي از خواب بيدار می‌شوند و ورزش مي‌كنند، سپس به سر کار می‌روند با احتمال بیشتری می‌توانند این فعالیت را ادامه دهند. حتی توصیه می‌شود؛ این برنامه‌ی ثابت روزانه در روزهای تعطیل یا در مسافرت‌ها نیز ادامه یابد. شما پس از مدتی از اجرای فعالانه یک برنامه ثابت روزانه، خواهید دید که حالا قطع برنامه برای شما سخت می‌شود. و این هدف اصلی ما در ورزش کردن شماست یعنی “ایجاد شرایطی که نتوانید ورزش خود را حتی یک روز قطع کنید.” فراموش نکنید استمرار مهم‌ترین ویژگی در انتخاب ورزش مناسب لاغری است.

برنامه ورزشی

رقابت با خود:

ثبت میزان فعالیت ورزشی و مشاهده‌ی پیشرفت خود در طی زمان می‌تواند مشوق شما در استمرار فعالیت‌های ورزشی باشد. این ثبت و مشاهده ی پیشرفت در هر ورزشی می‌تواند روش‌های متفاوتی داشته باشد. برای مثال افرادی که پیاده روی می‌نمایند؛ می‌توانند با کرنومتر زمانی را که برای طی کردن مسیر سپری می‌شود، ثبت نمایند. کاهش پله به پله این دوره زمانی به شما انگیزه‌ی بیشتری برای ادامه می‌دهد. اما باید دقت کنید که “جوگیرشدن” و “افزایش سرعت پیشرفت” و “فشار آوردن به خود”می‌تواند به یک عامل اصلی برای شکست شما تبدیل گردد.

 اثر مثبت وجود مربی:

داشتن یک مربی خبره که به برنامه ورزشی شما نظم و ترتیب بدهد؛ می‌تواند در موفقیت شما موثر باشد. اما به یاد داشته باشید که در ابتدا اهداف خود از ورزش کردن را به او یادآور شوید و مطمئن گردید که او می‌تواند شما را به آن اهداف برساند. فراموش نکنید که برای یک مسابقه‌ی ورزشی آماده نمی‌شوید.

مربی ورزشی

تعهد به ورزش:

متعهد بودن به برنامه‌ی ورزشی و اهمیت قایل شدن برای آن لازمه موفقیت شما در استمرار این رفتار ارزشمند است. نباید به هیچ وجه وقت ورزش کردن خود را به هیچ فعالیت دیگری بدهید حتی اگر این فعالیت جایگزین “قرار ملاقات با رئیس جمهور ” باشد.

فراموش نکردن هدف از ورزش:

فراموش نکنید که برای چه هدفی سراغ ورزش و فعالیت فیزیکی رفته اید. اگر بعد از یک ماه ورزش کردن دیدید که وزن شما کاهش چندانی نیافته؛ اصلا ناراحت نشوید. شما مطمئنا با یک ماه ورزش کردن به سمت هدف خود در ارتقا سلامت خود در حال حرکت هستید. پس به مسیر خود ادامه دهید.

totop